Zahradní jezírko a líhnutí vážek

   Dnes vám chci představit moje jezírko, které jsem dostala před rokem k narozeninám. Předtím jsem měla jezírko v nádobě, do kterého se mi na konci sezóny už rostliny nevešly a proto mi rodina pořídila malé, velké jezírko (malé vypadá, ale velké je, protože se do něj vejde nečekaně mnoho vodních rostlin a živočichů).

   Něco málo o jezírku. Jezírko má objem 500l, je orientováno na jiho-východ, takže je většinu dne na přímém sluníčku. Kupodivu i přes to se v něm voda nekazí a rostliny i živočichové v něm prospívají. Nemám v něm žádné vzduchování, ani nepoužívám udržovací prostředky na tvorbu mikroflóry v jezírku. Tuto mikroflóru jsem v jezírku zajistila tak, že jsem si od známého, který dělal jarní údržbu jezírka vzala několik vodních rostlin, které by stejně jinak skončili vyhozené na kompostu. Společně s rostlinami jsem získala i bahno ve kterém byla spousta mikroorganismů a třeba také vodní šneci. V této chvíli mám v jezírku tři lekníny (dva bílé, jeden růžový), rdest hustolistý a orobinec nejmenší. V okolí jezírka rostou denivky, barvínek a papratka samičí. V jezírku a v jeho blízkosti žije nepřeberné množství živočichů, které jsem před vytvořením jezírka na zahradě vůbec nevídala. Pokusím se vám několik živočichů vyjmenovat a ukázat na fotkách. Žijí zde znakoplavky obecné (dravé, bolestivé kousnutí), vírníci obecní (draví), bruslařky obecné (často se plete s vodoměrkami, dravé, vodní ploštice), plovatky bahenní (živí se rostlinami a jejich zbytky), různé druhy vážek a šídel či šídélek (dravé, nedokonalá proměna), ropuchy obecné (jedovaté, loví slimáky a škodlivý hmyz) a třeba taky larvy komára, kterými se někteří draví jedinci živí. Někdy se stává, že je v jezírku mnoho plovatek bahenních, takže je musím přikrmovat pampeliškovými listy, aby neožírali rostliny v jezírku.

Moje jezírko ve flexi nádobě na odpad, pokud byste si chtěli také vytvořit takové zmenšené jezírko, můžete použít jakoukoliv nádobu, která je nepropustná (např.: velký květináč, sud, dřevěná nádoba, betonová nádoba, atp.)

V nádobě jsem měla zasazený Leknín červený (Nyphaea sp., trvalka) a na vodě mi plavala Tokozelka nadmutá neboli vodní hyacint (Eichhornia crassipes, není trvalka v zimě zmrzne), Babelka řezanovitá (Pistia stratiotes, také není trvalka) a Nepukalka vzplývající (Salvinia natans, opět pouze letní rostlina)
Čtyři roční období v jezírku

Jaro
Léto
Podzim
Zima (v zimě je potřeba se o jezírko trochu starat, než voda zamrzne dávám do jezírka pet-láhve naplněne ze 3/4 vodou aby plastové jezírko nepopraskalo, také pokud je tuhá zima, jako třeba ta uplynulá, vysekávám do jezírka díry)

Leknín bílý (Nymphaea alba)

Rdest hustolistý (Groenlandia densa, s nymfami vážek)
Vážka ploská (Libellula depressa)

samec

samec

samice


Nymfy vážky ploské (Libellula depressa)





prázdná nymfa

vážky a šídla se mi líhnou na orobinci nejmenším
Šídélko ruměnné (Pyrrhosoma nymphula)

nymfa šídélka

čerstvě vylíhlé šídélko

čerstvě vylíhlé šídélko nemá ještě vybarvení to získává až po vyschnutí vrchní vrstvy těla

vybarvené šídélko ruměnné

Šídélko ruměnné (Pyrrhosoma nymphula)

Šídélko ruměnné (Pyrrhosoma nymphula)
 Šídélko páskované (Coenagrion puella)

šídélko čerstvě vylíhlé na papratce samičí

šídélko páskované po vylíhnutí z nymfy není také vybarvené, barvu získává až po ztvrdnutí svrchní části těla na slunci

Šídélko páskované (Coenagrion puella)

plně vybarvené Šídélko páskované (Coenagrion puella)
 Bruslařka obecná (Gerris lacustris)

bruslařka neboli vodoměrka využívá k pohybu, povrchové napětí na hladině vody



Znakoplavka obecná (Notonecta glauca)




 Vírník obecný (Gyrinus natator)


Plovatka bahenní (Lymnaea stagnalis)

malé plovatky a jejich vajíčka


stará plovatka porostlá řasami

krmení plovatek bahenních

páření

krmení plovatek bahennich

starý kmet

mladé ucho
Ropucha obecná (Bufo bufo)




  Na závěr bych chtěla říct, že jezírko je velmi přínosným doplňkem a dekorací do zahrady, určitě v místě kde se jezírko nově objeví, nebo vystaví ovlivní mikroklima v blízkém okolí a změní i faunu a flóru, celé zahrady. U nás na zahradě se objevují rostliny a živočichové, které jsem zde nikdy neviděla což je úžasné, vzhledem k tomu, že je zde velké sucho a kousek pod zemí skála.

Děkuji za vaší pozornost Danča Flígrová 😉

Komentáře

  1. Jak tak vidím to tvé jezírko. Úplně mi to vybavuje náš nápad s manželem. On je velice vášnivý rybář a tak nás napadlo mu udělat u nás na zahradě pořádně velké jezírko, kam si necháme nandat ryby. Samozřejmě je nebudeme chytat, ale bude to pro naše malé děťátko, které se snaží jít po vzoru táty... Už jsme mu koupili i rybářské potřeby!

    OdpovědětVymazat
  2. To je ale krásné jezírko ... My si chceme také takové udělat, akorát teď je zima a není na to ani moc peněz. Snažíme se na to doma našetřit, abychom už v létě mohli začít se stavbou a abychom z toho ještě nějaký ten užitek do konce roku 2021 měli :-)

    OdpovědětVymazat
  3. My se o zahradu staráme sami, i když jsem ji původně moc nechtěla, tak jsem si řekla, že když už tu zahradu mám, tak bych měla umět se o ni postarat. S manželem jsme ji kupovali teprve loni tady, takže to mé nadšení možná pomine, ale jsem z toho nakonec tak nadšená, že v každé volné chvílí projíždím různé blogy. Ještě když se k tomu přidala tahle situace, kdy stejně nemám nic lepšího na práci než chodit do zaměstnání a starat se o zahradu.

    OdpovědětVymazat
  4. Sháníme teď novou filtraci pro jezírko, nevíte kde se dá něco velmi kvalitního sehnat? O peníze nám ani tak moc nejde, dokážeme vyčlenit klidně 80 tisíc když se bude jednat o automatické a bezproblémové řešení. Nevíte někdo o něčem, prosím? Loučím se, jdu uspat děti.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky